فرهنگی و اجتماعی

فرهنگی و اجتماعی (671)

06 آبان 1396

دو سفیدپوستی که پس از تجاوز به یک مرد سیاه پوست، وی را به زور داخل یک تابوت حبس کرده بودند به زندان محکوم شدند.

 

دادگاهی در میدلبورگ آفریقای جنوبی برای دو کشاورز سفیدپوستی که به زور یک شهروند سیاه‌پوست این کشور را داخل یک تابوت کرده بودند به 11 و 14 سال زندان محکوم کرد.

بر اساس گزارش الجزیره، دادگاه این دو کشاورز سفیدپوست را به اتهام تجاوز، آزار و اذیت و تهدید به قتل محکوم کرد.

«ویلم اوستویزن» و «تئو جکسون» به ترتیب به 11 و 14 سال زندان محکوم شدند.

محاکمه این دو سفیدپوست نژادپرست که قرار بود روز دوشنبه هفته قبل برگزار شود امروز(جمعه) در دادگاه عالی میدلبورگ برگزار شد.

اگر وکلای مدافع این دو مرد، که کشاورزان سفیدپوست هستند، مدعی بودند که آنها از عواقب اقدامات خود متاسف هستند اما دادستان این ادعا را رد کرد.

این حادثه که در اوت 2016 رخ داده بود و بعد از انتشار تصاویر این اقدام در فضای مجازی موجی از نفرت را نسبت به این اقدام در سراسر کشور به راه انداخت.

در کلیپ منتشر شده از این اقدام «ویکتور ملوتشوا»(Victor Mlothshwa) قربانی این حادثه در حال التماس و گریه و زاری برای نجات جانش دیده می‌شود.

این در حالی است که مردان سفیدپوست او را تهدید می‌کنند که داخل تابوت آتش خواهند زد.

نابرابری نژادی عمیق با گذشت چند دهه از پایان حکومت آپارتاید سفیدپوست در آفریقای جنوبی همچنان ادامه دارد.

 

منبع: تسنیم

ادامه مطلب...
06 آبان 1396

مرجعیت عالی‌قدر عراق نسبت به هدف قرار گرفتن کاروان‌های زیارتی اربعین از سوی تروریست‌های فراری هشدار داد و بر لزوم حفظ فضای مذهبی و اخلاقی در حین برگزاری این مراسم تاکید کرد.

 

سیداحمد صافی، نماینده مرجعیت عالی‌قدر عراق در خطبه‌های امروز نماز جمعه کربلاء ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه عملیات‌ نیروهای عراقی با پیروزی نهایی بر تروریست‌ها حل و فصل یابد، اظهار داشت: نیروهای عراقی در حال حاضر نیز در جنگی سخت با داعشی‌های باقی مانده در نقاط مختلف به سرمی‌برند.

نماینده مرجعیت عالی‌قدر در ادامه بر لزوم ‌آماده‌سازی فضای جامعه برای برگزاری زیارت اربعین که تنها دو هفته به آن باقی مانده تاکید کرد و نسبت به برخی مناطق که تروریست‌های شکست خورده در عملیات‌های مختلف در آنجا پناه گرفته‌اند و نسبت به هدف قرار گرفتن کاروان‌های زیارتی اربعین از سوی این تروریست‌های فراری هشدار داد.

وی از موکب‌داران خواست خود را مسئول حفظ جان زائران دانسته و نسبت به هرگونه اقدام گروه‌های تروریستی شکست خورده علیه زائران هوشیار باشند.

 

منبع:ایسنا

ادامه مطلب...
04 آبان 1396

در سریال «پایتخت۵» اتفاقاتی عجیب و تخیلی رخ می دهد و گویی یک خانواده از فضایی ساده به مریخ پرتاب شده‌اند و همه اینها عجیب و شوک‌آور است.

 

جمعی از عوامل سریال «پایتخت» از جمله سیروس مقدم کارگردان، الهام غفوری تهیه کننده و احمد مهرانفر و سارا و نیکا فرقانی بازیگران سریال شب گذشته دوم آبان به تماشای نمایش «کروکی» به کارگردانی مجتبی احمدی نشستند.

سیروس مقدم پس از تماشای تئاتر درباره این فصل از سریال «پایتخت» و جذابیت‌های آن گفت: اتفاقی در دنیا افتاده و کارهای نمایشی را جذاب می کند این است که خالقان آثار هرآنچه را که تخیل می کنند در آثارشان به تصویر می کشند. آنها خود را به بضاعت های موجود محدود نمی کنند و به همین دلیل ممکن است آثارشان در جایی به فانتزی یا ماورا نزدیک شود.

وی ادامه داد: ما هم در سریال «پایتخت ۵» هرآنچه را که فکر می‌کردیم ممکن است به شکل ناخواسته برای یک خانواده از یک فضای ساده به فضای غیرقابل باور تبدیل شود، انجام دادیم. ما تلاش کردیم این خانواده را به یک فضای مریخی پرت کنیم، خانواده ای که شاید در تمام عمرش پایش را از علی آباد بیرون نگذاشته و دورترین جایی که رفته تهران بوده ناگهان از بالنی در آسمان سردرمی آورد و اتفاقاتی برایش رخ می دهد که به عنوان مخاطب ممکن است بگویید مگر می شود! اما همه اینها رئال است و منطق روایی خود را دارد.

تراژدی در کنار کمدی قرار گرفته است

کارگردان سریال «پایتخت» با اشاره به اتفاقات مختلفی که در این فصل از سریال رخ می دهد، اظهار کرد: در این مجموعه تراژدی در کنار کمدی قرار گرفته است و اتفاقاتی دارد که با خود فکر می کنیم برای فصل بعدی دیگر چه کاری می توان انجام داد.

وی در پاسخ به اینکه به فصل بعدی این سریال هم فکر می‌کنند یا خیر؟ یادآور شد: تا وقتی مردم دوست داشته باشند و پیگیر باشند ما هم وظیفه داریم که «پایتخت» را بسازیم.

مقدم درباره اینکه سریال اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟ توضیح داد: بخشی از این فضای تخیلی و غیرقابل باور که گفته شد از طریق ویژوال افکت و دیگر تکنیک های فنی در حال ساخت است و اتفاقا بخش سخت و نفس گیری است که باید از جنس خود سریال «پایتخت» رئال باشد و از قصه بیرون نزند.

سقوط ۱۳ نفر در یک اقیانوس با بالن

وی اضافه کرد: ما اتفاقاتی را در این سریال داشتیم که جز از طریق تکنیک ویژوال افکت امکانپذیر نبود. به طور مثال وقتی می خواهید یک بالن را با ۱۳ نفر در یک اقیانوس بیندازید، مجبورید برای حوادث پس از آن سراغ این تکنیک بروید.

مقدم درباره پرماجرا بودن این فصل از «پایتخت» یادآور شد: این فصل از سریال پرماجراست و در عین حال پر از حوادث و فضاهای خیلی عجیب و جدید است که خود من هم تا به حال تجربه نکرده بودم.

وی در پایان درباره نحوه به تصویر کشیدن داعش در سریال عنوان کرد: مساله این است که خانواده «پایتخت» برای کار دیگری وارد یک کشور می شوند و بنا بر حادثه ای در نقطه‌ای سقوط می کنند که حتی نمی‌دانند کجاست؟ سوریه است؟ عراق است؟ مکان برایشان مشخص نیست و زمانیکه چشمشان را باز می کنند در موقعیتی قرار می گیرند که شوکه می‌شوند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

ادامه مطلب...
03 آبان 1396

شهردار منطقه 7 از اجرای طرح پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی های خطی این منطقه با هدف افزایش رفاه شهروندان خبر داد.

 

به گزارش ایسکانیوز دکتر سمیه حاجوی با اعلام این مطلب افزود: تمامی تاکسی های خطی سطح منطقه به نرم افزار فون پی مجهز هستند و شهروندان هم با نصب این نرم افزار بروی گوشی موبایل خود می توانند کرایه خود را به صورت الکترونیک پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه حذف پول‌ کاغذی از جمله اهداف اصلی اجرای این طرح است، عنوان کرد: از طریق اجرای این طرح معضل ناشی از پول خرد که کماکان به دردسری برای راننده و مسافر تبدیل شده، از میان می رود.

شهردار منطقه 7 در ادامه از اجرای طرح تعویض تاکسی های فرسوده منطقه خبر داد و گفت: 650 دستگاه تاکسی فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی منطقه فعالیت دارند که 95 درصد تاکسی هایی که تولید سال 86 به قبل هستند در طرح تعویض تاکسی فرسوده ثبت نام کرده اند.

وی اظهار کرد: با جایگزینی تاکسی های فرسوده ناوگان تاکسیرانی منطقه نفسی تازه خواهد کشید.

 

مممنننبع: ایسکانیوز

ادامه مطلب...
02 آبان 1396

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس دار فانی را وداع گفت.

 

ابراهیم آشتیانی، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس که چند وقت اخیر را درگیر بیماری قلبی بود، صبح امروز (سه‌شنبه 2 آبان 96) در بیمارستان شهید رجایی دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

آشتیانی متولد 10 آذر 1325 در تهران بود. او در تیم ملی فوتبال ایران بازی می‌کرد و بیشتر دوران باشگاهی‌اش را در پرسپولیس گذراند.  آشتیانی دارای مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی بود و در دانشگاه تدریس می‌کرد. فرزند او، اردلان آشتیانی نیز بازیکن فوتبال بود.

آشتیانی دوران جوانی خود را در تیم‌های بوستان و پولاد (تیم زیر شاخه شاهین) گذراند و از سال 1343 توسط عباس اکرامی به تیم بزرگسالان شاهین راه یافت. آشتیانی در سال 1347 رسما به پرسپولیس پیوست و با این تیم در جام باشگاهای آسیا شرکت کرد. این اولین حضور یک تیم ایرانی در این جام بود که آشتیانی نیز در آن حضور داشت.

آشتیانی در سال 1348 همراه با اکثر بازیکنان پرسپولیس بر اساس قراردادی که مابین عبده (مالک باشگاه پرسپولیس) و خیامی (مالک باشگاه پیکان) منعقد شد به مدت یک سال به باشگاه پیکان نقل مکان کرد. در همان سال توسط رایکوف به تیم ملی راه یافت.

در سال 1349 او و بازیکنان پرسپولیس دوباره به باشگاه قدیمی خود پیوستند. در سال 1350 و بازی با هامبورگ آلمان بازی زیبای آشتیانی باعث شد تا مسئولان این تیم آلمانی پیشنهاد به خدمت گرفتن این مدافع 25 ساله را به مسئولان پرسپولیس بدهند که کارشکنی‌ها مانع این انتقال و او در ایران ماندگار شد. او علاوه بر حضور در دیدار پرسپولیس و هامبورگ دو روز قبل از آن در جریان دیدار دوستانه تاج برابر هامبورگ نیز به عنوان یار کمکی تاج (استقلال) به میدان رفت. همچنین در این سال در مسابقات جام دوستی به عنوان یار کمکی برای پاس به میدان رفت.

در سال 1351 همراه با پرسپولیس قهرمان مسابقات منطقه‌ای ایران شد و در سال 1352 به مقام قهرمانی جام تخت جمشید دست یافت در همین سال بود که پرسپولیس برد تاریخی 6 بر صفر مقابل تاج را کسب کرد که گل اولین این دیدار با حرکت از جناح راست و پاس آشتیانی و ضربه حسین کلانی به ثمر رسید.

در سال 1353 آشتیانی همراه با خداحافظی بازیکنان قدیمی باشگاه در حالی که 28 سال سن داشت به عنوان کاپیتان پرسپولیس انتخاب شد و در همان سال جام سوم تخت جمشید را به عنوان کاپیتان تیم بالای سر برد. آشتیانی در سال 1355 با کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ تخت جمشید از عرصه بازیگری خداحافظی کرد.

 

منبع: تسنیم

ادامه مطلب...
01 آبان 1396

ترجمه: محمود سمیعی

نویسنده: راشل ویهل

 

وقتی که شما به سراغ مجله ای می روید، قبل از اینکه محتوای درون مجله را بررسی کنید یا به بحث های تخصصی چاپ شده در مجله را ببینید ممکن است به صفحه ای برخورد کنید که نام ها و عناوین ویراستارانی که همگی در چاپ یک مجله شرکت داشته اند مواجه شوید. ویراستاری کاری است که هم در مجله و هم در کتاب و روزنامه وجود دارد. اما هر کدام شباهت ها و اختلاف هایی با هم دارند. مثلا ویرایش داستان در مجله با ویرایش داستان های کتاب فرق دارند.

 

یکی از بزرگ ترین تفاوت های مابین آنچه که یک ویراستار مجله انجام می دهد با آنچه که یک ویراستار کتاب انجام می دهد به محتوای کاری که روی آن کار می کنند بستگی دارد. مجلات معمولا یا هفتگی یا ماهانه چاپ می شوند، بنابراین ویراستار مجله در مدت زمان کوتاه تری بایستی مطالب را ویرایش کند در ضمن ویراستاران مجلات ممکن است درگیر داستان های دنباله دار باشند که خواننده را به دنبال خود بکشد که ممکن است داستان به روز باشد و اتفاقات در آینده روی دهد. این بخش یکی از بخش های مهم مجله را شکل می دهد. ویراستاران مجله، مثل ویراستاران کتاب نیستند که فرصت کافی داشته باشند که مطالب را به خوبی و سر وقت ویرایش کنند و سپس به چاپ برسانند.

یافتن داستان های مجله

داستانی های مجله معمولا به سه روش به دست می آیند.

        نویسنده پس از نوشتن داستان خود به سراغ ویراستار می رود.

        ویراستار با شناخت نویسنده خوب به وی نزدیک می شود.

        ایده ای خاص در جلسه سرمقاله متولد می شود. جلسات سرمقاله جلساتی است که دست اندرکاران مجله با هم تشکیل می دهند. در این جلسات طوفان های فکری به وجود می آید و ایده های جدیدی مطرح می شود. و معمولا به نتیجه خاصی برای ارائه در شماره بعد می رسند

تعریف داستان مجله

با وجود اینکه همپوشانی زیادی بین داستان های مجلات و روزنامه ها وجود دارد، اما اختلاف هایی نیز مابین آنها هست، که به زمان انتشار هر کدام بر می گردد. روزنامه ها ضرب الاجل کوتاه مدت یک روزه دارند و بناچار داستان های روزنامه ای لحظه به لحظه و روز به روز ویرایش می شوند.

مثلا اگر در شهری مثل آتلانتا در آمریکا آتش سوزی اتفاق افتد، روزنامه رسمی شهر آنتالیا آن را با تصویر و در همان روزی که اتفاق افتاده به طور کامل پوشش می دهند. اما مجله منطقه  ای همان شهر که هفتگی یا ماهانه انتشار می یابد،  تنها در مورد اثرات آتش سوزی کمی دیرتر شاید ماه ها پس از خاموش شدن آتش سوزی مطالبی را ارائه می کند. ( البته با فرض اینکه آتش سوزی بر زندگی مردم تاثیر گذاشته است) مجلات ممکن است بعضی از مطالبشان را هفته ها و یا ماه ها در آرشیو خود نگهداری کنند. آنها نمی توانند خبرهای فوری را که روزنامه ها گزارش می کنند را با همان سرعت گزارش کنند. چرا که روزنامه ها هر روز به چاپ می رسند (البته استثناهایی نیز وجود دارد داستان هایی هم در روزنامه ها همچون مجلات به صورت سریالی به مدت طولانی به چاپ می رسد) اما همانطور که در داستان های سریالی روزنامه هست، مجلات هم چنین داستان هایی را برای خوانندگان ارائه می کنند. این داستان ها چه در روزنامه و چه در مجله نیاز به قلاب (کشش) هایی دارند که خواننده را گرفتار کرده وی رابه دنبال بقیه داستان بکشاند.

یافتن قلاب (کشش و جاذبه)

به طور مشخص این قلاب ها (کشش ها) شکل ها و اندازه های مختلفی دارند. بعضی کاملا آشکارند و برخی کمتر دیده می شوند این جاذبه ها بخشی از داستانند که خیلی صریح و سریع به داستان می پیوندند. البته داستانی هایی هم هستند که "همیشه سبزند" مثل داستان هایی که با خوانندگان پیوند سالانه دارند. اکثر داستان های مجلات و روزنامه ها برای جلب خواننده احتیاج  به (قلابها )جذابیتی هایی دارند .مثلا اگر شما برای یک مجله هفتگی عمومی و سرگرم کننده کار می کنید. بایستی به دنبال داستان هایی در مورد هنرمندان، هنرپیشه ها و خوانندگان مطرح آن زمان باشید که کارهایشان در جامعه مطرح می شوند. فرض کنید که می خواهید یک قطعه ای از "ویل اسمیت" قهرمان داستان هفته قبل تئاترهای تابستانی بنویسید همین که شما تصمیم به نوشتن درباره این فرد گرفته اید نشان دهنده این است که برای شما جذابیت یا کششی وجود داشته که خواسته اید درباره اش بنویسید. اما بعضی از مطالب مثلا مطالب "همیشه سبز" ممکن است موضوعی باشد که همیشه در فصلی خاص خواننده دارند مثلا همیشه در تابستان مطرح می شوند.

نظارت بر یک بخش مجله

 

اگر نگاه دقیقی به یک مجله سرگرم کننده معتبر بیاندازید متوجه می شوید که داستان های خاص خود را در بخش های خاص آن مجله می اورد که معمولابصورت سریالی تکرار می شوند و مشتری خاص خود را دارند. ویراستاران این بخش ها را با نگاه تخصصی خود ویرایش می کنند بسیاری از ویراستاران روزنامه ها و مجلات بستگی به موضوع روزنامه و مجله بر روی آن تاکید بیشتری دارند. به طور کلی (اگرچه نه همیشه) مجلات به سه بخش عمده تقسیم می شوند. بخش اول یا ابتدای مجله که به آن fob می گویند بخش ویژگی های خاص مجله و بخش آخر که به آن bob می گویند. اصولا بخش اول مجله مختصرتر و در بر دارنده مطالب خبرنگاران است. در حالی که در بخش دوم که ویژگی های خاص را مطرح می کند مهمترین بخش مجله است که داستان های طولانی تر و بهتری دارد. در بخش آخر ترکیبی از بازخوانی ستون ها و مرور داستان های کوتاه تر است اغلب ویراستاران مجله روی بخش خاص از مجله که ایده های داستانی را بهتر مطرح می کنند، کار بیشتری می کنند. ویراستاران گاهی اوقات نویسندگان حرفه ای و قابلی را می یابند که مطالب  در خور توجهی را می نویسند . در این حالت کار را به او می سپارند در غیر اینصورت ، اگرکسی را  نیافتند داستان ها و مطالب را خودشان می نویسند. ویراستاران ایده اصلی  مجله را می دانند گاهی اوقات همانطور که ویراستاران سنتی و یا نویسندگان موقتی که گاهی اوقات برای مجله چیزی می نویسند. ویراستاران ایده اصلی را پرورش داده  و سعی می کنند چیزی بنویسند که خواننده را جذب کند.

ادامه مطلب...
01 آبان 1396

کافی است با گشتی کوتاه در شبکه های اجتماعی و جستجوی هشتگ همایون شجریان و سحر دولتشاهی از واکنش های جالب کاربران به شایعه ای که از روز گذشته مبنی بر ازدواج این دو هنرمند با هم در فضای مجازی منتشر شد مطلع شوید.

 

با وجود اینکه هنوز تایید و یا تکذیبی از سوی این دو هنرمند نشده است، کاربران شبکه های اجتماعی دست به کار شده اند و این خبر را سوژه ی خود کرده اند.

در ادامه برخی از این واکنش ها را مشاهده می کنید:

- همایون شجریان خواهر زن باباش رو طلاق داد تا همسر سابق رامبد جوان رو بگیره این سناریو رو بدن ترکیه یه سریال ۴۵۰ قسمتی ازش در میاره !

- سحرهای عزیزم،اگه رامبدی عاشق یکی دیگه شدو ولتون کرد ناراحت نباشین؛ شاید همایونی در انتظارتون باشه

-کامبک به زندگی فقط سحر دولتشاهی!!! "البته هنوز صحت خبر در هاله ای از ابهامه"

‏- یه جوری از ازدواج همایون شجریان ناراحت شدن که انگار اگه سحر دولتشاهی رو نمیگرفت میومد خواستگاری اینا.

- یعنی همون لحظه که استادشجریان و همایون شجریان باهم میزنن زیر اواز ،سحر قالب تهی نمیکنه ?

- همین الان نصفِ بیشترِ سرچِ ایرانیان در توییتر هشتگ سحردولتشاهی هشتگ همایون شجریان

- نمی‌خواین کمپین بزنین همایون شجریان برگرده با زن قبلیش دوباره ازدواج کنه؟

- ولی خداییش مهمتر از اینکه زن همایون شجریان باشی به نظرم اینه که عروس استاد شجریان باشی.

 

منبع: جام جم آنلاین

ادامه مطلب...
30 مهر 1396

شایعاتی مبنی بر ازدواج سحر دولتشاهی و همایون شجریان در فضای مجازی منتشر شده است.

 

شایعات تایید نشده ای در فضای مجازی دست به دست می شود که همایون شـجریان خواننده کشورمان با سحر دولتشاهی بازیگر سینما و تئاتر ازدواج کرده است.

هنوز سحر دولتشاهی و همـایون شجریان، واکنشی نسبت به این خبر نشان نداده اند و این شایعات را تکذیب و یا تایید نکرده اند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

ادامه مطلب...
29 مهر 1396

هنوز هم نمي‌توان باور کرد که دلالي به عرصه فرهنگ و هنر رخنه کرده است. اما اين اتفاقي است که بيش از يک سال است، ناشران و نويسندگان را نگران کرده است. نگراني که هنوز نتوانسته راه حل مناسبي براي اين مشکل فرهنگي پيدا کند.

 

اما اين سئوال همچنان در ذهن ما وجود دارد که چرا مسئولان مرتبط با عوامل دلال در خيابان انقلاب برخورد نمي‌کنند. مگر نه اينکه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌ر نشست‌هاي مختلف به اين امر تاکيد کردند که مشکلات عرصه فرهنگ عميق نيستند و در کوتاه‌ترين زمان مي‌توان راه حل‌هاي مناسبي براي برطرف کردن اينگونه مشکلات انديشيد. مگر نه اينکه بايد قوانيني باشد تا عده‌اي از سودجويان به راحتي براي فروش اجناس خود دلالي را انتخاب نکنند. پس چرا هنوز هم پشت پرده مشاهده گر اتفاقاتي هستيم که هر از چندگاهي بايد براساس گزارش آن را به مسئولان يادآور شويم.

تا به حال شده کتابي را بخواهي و نيابي؟ چه توصيه‌اي از استاد باشد يا پيشنهادي از دوست يا حتي از روي کنجکاوي محض. يا سير مطالعات تو را به سمت کتابي مي‌برد و احساس مي‌کني هر طور شده بايد آن کتاب را پيدا کني تا اسمش را از ليست نخوانده‌هايت خط بزني. خودت را به نزديک‌ترين کتاب فروشي که مي‌شناسي ميرساني و در جست‌وجوي آن کتاب قفسه‌هاي مربوط و ليست کتاب‌هاي موجود کتاب فروشي را از نظر مي‌گذراني.

دو سه عنوان به ليست نخوانده‌ها‌يت اضافه مي‌شود و کتا‌ب فروشي را در حالي که نام آن کتاب مورد نظر در فاکتور خريدت غايب است ترک مي‌کني. بعد از کتاب فروشي حتما سري به ذخاير معنوي دوستان مي‌زني. اگر هنوز کتاب را پيدا نکرده باشي و همچنان دچار نوستالوژي بوي جوهر و لمس کتاب باشيد يا حتي عادت به مطالعه در حالت‌هاي مختلف لميده، دمر يا يه ور داشته باشي حتما نسخه چاپي را ترجيح مي‌دهي. پس از جست‌وجوي کتاب در اينترنت و سايت‌هاي انتشار کتاب اينترنتي صرف نظر کرده و همچنان نسخه چاپي کتاب را مي‌جويي. اما حالا ديگر انتخاب چنداني براي‌تان نمانده و اين را اگر از روي تجربه نداني از صحبت‌هاي دوست عينکي و با تجربه‌ات خواهي دانست. يا بايد به همان نسخه مجازي کتاب اگر در کتاب خانه‌هاي مجازي موجود باشد رضايت بدهي يا به توصيه همان دوست عينکي با تجربه‌ات گوش فرا دهي. تنها يک جا مانده که به‌اميد شکار کتاب مورد نظرسر بزني: انقلاب؛ انتخاب آخر بي‌تجربه‌ها و انتخاب اول عينکي‌هاي باران ديده .

در ميان کتاب فروشي‌ها و فروشگاه‌هاي عرضه محصولات فرهنگي که در خيابان انقلاب واقع شده‌اند کتاب فروشي‌هايي که کتاب‌هاي درسي و کمک درسي عرضه مي‌کنند بيشترين سهم را دارند. در کنار اين کتاب فروشي‌ها که به ارائه کتاب‌هاي آموزشي و درسي اختصاص داده شده‌اند کتاب فروشي‌ها و فروشگاه‌هاي انتشارات مختلف نيز هستند که به ارائه کتاب‌هاي مختلف در زمينه‌هاي مختلف از جمله فلسفي، ادبي، تاريخي و... مشغولند. اين کتاب فروشي‌ها تنها کتاب‌هاي نو و دست اول و چاپ جديد را به فروش مي‌رسانند.

کتاب‌هاي اين کتاب فروشي‌ها را مي‌توان از فروشگاه‌هاي مختلف که در نقاط ديگر شهر واقع شده‌اند يا حتي به صورت خريد تلفني تهيه کرد. اما انقلاب است و کتاب فروشي‌هايي که کتاب‌هاي قديمي‌دست دوم (اي بسا دست چندم) مي‌فروشند و بساط دست فروش‌هايي که با چند عنوان معدود کتاب تکراري که در بساط همه‌شان ديده مي‌شود، در همسايگي همان کتاب فروشي‌هاي بزرگ و فروشگاه‌هاي عرضه محصولات فرهنگي‌‌‌ به کسب و کار مشغولند. کتاب‌هايي که بر بساط کوچک همين دست فروش‌ها پيدا مي‌شوند در فروشگاه‌هاي بزرگي که در چند متري شان قرار دارد پيدا نمي‌شود و ميان کالاهايي که ارائه مي‌دهند هم‌پوشاني وجود ندارد .

همين دست فروش‌ها که بساط کوچک‌شان را زير آسمان دود گرفته مرکز شهر تهران پهن کرده‌اند و کتاب فروشي‌هايي که کتاب دست دوم مي‌فروشند انقلاب را به مکاني ايده‌آل براي خريد کتاب‌هاي کم‌ياب، ناياب، چاپ قديم و... تبديل کرده‌اند.

مجوز دارد يا نه؟

اما چرا بعضي از کتاب‌ها از دسترسي به بازار رسمي‌و به طبع آن فروش در فروشگاه‌هاي رسمي‌محروم مي‌مانند؟ کتاب در ايران پس از در خواست صدور مجوز از سوي ناشر به وزارت ارشاد فرستاده مي‌شوند و پس از بررسي و صدور مجوز از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌و دريافت شابک از خانه کتاب منتشر مي‌شوند اما به غير از اين راه‌هاي ديگري نيز براي چاپ کتاب وجود دارد. راه‌هاي غير رسمي‌يا زيرزميني که همان چاپ کتاب به صورت افست است. کتابي که به صورت غير رسمي‌چاپ مي‌شود در بازارهاي غير رسمي‌(همان دست فروش‌ها و بعضي از مغازه‌ها) نيز به فروش مي‌رسد.

منطقي‌ست کتاب‌هاي بي‌مجوز افست شوند و تنها در بازار زير زميني قابل خريد باشند اما تعداد کتاب‌هاي اين بازار زير زميني بسيار بيشتر از تعداد کتاب‌هاي مشکل دارند. مثلا کتاب‌هاي بسياري هستند که جزو اين کتاب‌ها نيستند و اصلا در سال‌هاي گذشته از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز چاپ و انتشار گرفته‌اند و به صورت رسمي‌منتشر شده‌اند و حتي تجديد چاپ هم شده‌اند اما امروز کتاب را تنها به صورت افست مي‌توان تهيه کرد. حالا دليل اين امر تغيير سياست‌هاي فرهنگي يا هر چيز ديگري‌ست موضوع عجيبي‌ست براي خود. همچنين پيدا شدن کتاب‌هاي تحقيقي، علمي‌و دانشگاهي که در گذشته چاپ شده‌اند و هيچ‌گونه مشکلي هم براي اخذ مجوز ندارند در ميان کتاب‌هاي افست جاي سوال دارد. معلوم نيست کم کاري مولف (يا وارثانش) يا بي‌انگيزگي ناشر براي تجديد چاپ اين گونه کتاب‌ها را از بازار رسمي‌خارج کرده است. اما با يک آمار سرانگشتي نيز مي‌توان فهميد که ادبيات معاصر سهم زيادي از کتاب‌هاي افستي دارد.

رو زميني يا زير زميني؟

اين بازار زير زميني کتاب به خودي خود چيز بدي نيست کتاب‌هاي افست حتي با انگيزه بيشتري تهيه و خوانده مي‌شوند. خوانده مي‌شوند اما انگار ديده نمي‌شوند. انگار کتاب‌هايي که افست مي‌شوند از نقد و نظر در فضاي رسمي‌محروم مي‌مانند وانگار از تاريخ ادبيات و کتاب‌هاي رسمي‌تبعيد مي‌شوند و فرصت اثر گذاري لازم را ندارند. اما مجراي ديگر انتشار کتاب غير از چاپ رسمي‌و افست شدن انتشار کتاب در اينترنت به صورت کتاب مجازي يا اينترنتي‌ست که احتمالا انتخاب اول نويسنده‌هاي کار اولي است. اما کتاب‌ها در اينترنت به خصوص در سايت‌هاي زير زميني يا شبکه‌هاي اجتماعي با تأسي از فضاي موجود به جاي نقد "لايک " و" ديس لايک" مي‌شوند و از اين نظر با همان مشکلات کتاب‌هاي افستي روبه‌رو هستند: محروم ماندن از فضاي نقد و نظر و در نهايت عيار سنجي تاريخ.

کتابفروشي مان را مي‌فروشيم!

از سوي ديگر ناشران و کتابفروشان انقلاب نيز گرفتار يک دگرديسي ناخواسته شده‌اند. دگرديسي‌اي که حامد کني مسئول کتابفروشي نشر روزبهان آن را اينگونه شرح مي‌دهد: ما اگر بتوانيم کتابفروشي مان را بفروشيم؛ اين کار را مي‌کنيم. دليلش هم ساده است؛ دخل کتابفروشي با کتاب‌هاي عمومي‌در راسته انقلاب ديگر با خرجش جور در نمي‌آيد.

وي ادامه مي‌دهد: کتاب فروشي در راسته انقلاب به ويژه براي فروش کتاب‌هاي عمومي‌ديگر امري بي منطق است. چرا و با چه منطقي بايد اين حجم از سرمايه را در يک کتابفروشي جمع کرد و البته سودي هم نگرفت.

اين فروشنده کتاب معتقد است: به هر حال وضعيت به شکلي است که مردم اگر کتابي بخواهند آن را از کتابفروشي‌هاي بزرگ مي‌خرند نه از راسته انقلاب و بيشتر کتابفروش‌هاي انقلاب هم به همين خاطر تمايل به واگذاري ملک خود دارند.

 

منبع: شروع آنلاین

ادامه مطلب...
28 مهر 1396

بازیگر سرشناس سینمای آمریکا در نقش کالین پاول وزیر امور خارجه پیشین آمریکا جلوی دوربین می‌رود.

 

فیلمی که به کارگردانی «رجی هادلین» ساخته می‌شود و از فیلمنامه «اد ویت‌وورث» بهره می‌گیرد، مورگان فریمن را در نقش کالین پاول جلوی دوربین می‌برد.

این فیلم از سینمای مستقل آمریکاست و خود فریمن از تهیه کنندگان آن خواهد بود.

این فیلم که با عنوان «پاول» ساخته می‌شود، زندگی و حرفه مردی را تصویر می‌کند که از نظامی‌گری برخاست و به اولین وزیر امور خارجه سیاهپوست آمریکا در دوران جرج دبیلو بوش بدل شد.

سخنرانی سال ۲۰۰۳ کالین پاول در حمایت از طرح جرج بوش درباره حمله نظامی به عراق موضوع اصلی این فیلم است. آن زمان ادعا شده بود رژیم صدام حسین سلاح‌های کشتار جمعی را پنهان کرده و در جنگ از آنها استفاده خواهد کرد. پاول بعدها اذعان کرد این سخنرانی را بدون داشتن شواهدی جدی بیان کرده بود.

فریمن از این که با این پروژه همکاری می‌کند و می‌تواند درباره میراث به جای مانده از کالین پاول اطلاعات بیشتری را منتقل کند، ابراز خوشوقتی کرد.

جدیدترین فیلم هادلین «مارشال» بود که هفته پیش اکران شد. ویت‌وورث نیز «ریکیاویک» را به تازگی برای اچ‌بی‌او نوشته که بالتازار کورماکور قرار است آن را کارگردانی کند و مایکل داگلاس در آن نقش آفرینی خواهد کرد.

 

منبع: مهر

ادامه مطلب...