فرهنگی و اجتماعی

فرهنگی و اجتماعی (671)

20 مهر 1396

 

اولین عکس از فیلم سینمایی «مصادره» همزمان با روزهای آغاز فیلمبرداری آن منتشر شد.

 

این فیلم کمدی اولین تجربه کارگردانی بلند سینمایی مهران احمدی است که برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی، سیامک صفری، میلنا واردانیان،لوسینه گیراگوسیان، آلیسا میلکستیان و مهران احمدی به همراه بازیگران کودک امیر صدرا حقانی و هارمیک سوقومونیان ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان فیلم که این روزها در ارمنستان فیلمبرداری می‌شود، آمده است: «ایران خیلی بزرگه ولی ما هم خیلی بدشانسیم...»

 

منبع: ایسنا

ادامه مطلب...
20 مهر 1396

 

6 میلیون و 460 هزار، این عدد تعداد نتایجی است که گوگل برای جستجوی عبارت «فال حافظ» در اختیار شما قرار می دهد، این آمار وقتی جالب تر می شود که بدانید برای جستجوی «دیوان حافظ» عدد یک میلیون و 140هزار مورد ثبت می شود، یعنی تقریبا 6 برابر فال حافظ از خود حافظ در فضای مجازی طرفداران بیشتری دارد.

 

از فضای مجازی که بگذریم آمار نشر هم این موضوع را گواهی می کند و آن طور که دکتر کاووس حسن لی، استاد شناخته شده زبان و ادبیات فارسی کشورمان و رئیس مرکز حافظ شناسی می گوید تعداد کتاب ها و شمارگان آثاری که به فال حافظ می پردازند در مقایسه با آن دست آثاری که موضوعشان بررسی، تحلیل و پژوهش شعر حافظ است بسیار بیشتر است.

رئیس مرکز حافظ شناسی ایران و فال حافظ گرفتن

اما چرا مردم ایران دوست دارند بیشتر با حافظ شان فال بگیرند، پرسشی که دکتر کاووس حسن لی در گفت و گو با جام جم آنلاین آن را این گونه پاسخ می دهد: من همواره برای شعر حافظ 3 ویژگی قائل هستم، نخست حجم متراکم معانی در کمترین واژه‌ و به بیان دیگر نوعی هنر کلامی است که می توان آن را به مقرنس‌کاری و میناکاری زبانی تشبیه کرد که حالت سِحرگونه ‌به شعر او می بخشد و ایهام وچند پهلو بودن هم ریشه در همین توانایی و رویکرد حافظ دارد.

او می افزاید: ویژگی دوم به ارتباط عمیق شخص حافظ با کلام وحی برمی گردد، همه ما می دانیم که حافظ شاعری شریعت مدار است و خودش هم با صراحت می گوید: «هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم»، همین صراحت و ریشه دینی داشتن سبب می‌شود مردم ایران که مردمانی دیندار هستند به سمت دیوان و شعرهای او بروند و اما سومین ویژگی به داشتن رویکرد جدی به مسائل اجتماعی و سرودن از دردهای مردم برمی گردد و حافظ بخوبی در یک شعر عاشقانه حتی جزء نگرانه مسائل و دردهای انسانی و اجتماعی را بیان می کند.

به گفته حسن لی این سه ویژگی باعث می شود تا هر کسی در جامعه و متعلق به هر طبقه بتواند خودش را در آینه غزل های او تماشا کند و بسیاری از مردم ما حافظ را به ‌واسطه فال می‌شناسند و گاهی می‌بینیم فالنامه‌ها چند بار با شمارگان بالا در کمترین زمان تجدید چاپ می‌شود، اما کتاب‌های جدی در حوزه نقد و پژوهش شعر حافظ، سال‌های سال در حد همان چاپ اول باقی می‌ماند.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز تاکید می کند: باور دارم، هیچ‌کدام از متون ارزشمند تاریخ ادبیات فارسی به اندازه دیوان حافظ قابلیت تاویل‌پذیری ندارد و این ویژگی از مهمترین دلایل گرایش مردم به فال گرفتن با شعر حافظ بوده است.

از حسن لی می پرسم خود شما تا به حال با حافظ فال گرفته اید، او پاسخ جالبی می دهد: من در جایگاه استاد زبان و ادبیات فارسی این نوع نگاه عمومی و سطحی به شعر حافظ را واقعا نمی پسندم، اما این که در محافل خانوادگی به همین بهانه هم حافظ خوانده شود باز جای امیدواری دارد و من خودم در آیین های مختلف و مراسم های خاص مثل یلدا و ... ممکن است حافظ را با همین رویکرد برای اعضای خانواده بخوانم ولی همواره تاکید می کنم که باید به یک نکته توجه داشت، فال حافظ نباید مبنای تصمیم‌گیری در زندگی قرار گیرد.

مردم از چه زمانی فال حافظ گرفته اند؟

مردم از چه زمانی با حافظ فال گرفته اند؟ این پرسش را با محمد علی اسلامی ندوشن در میان گذاشتیم، مردی که با تاریخ و ادبیات توامان عجین بوده است، او می گوید: من می اندیشم که از زمانی که نخستین کتاب چاپی حافظ به صورت فراگیر منتشر شد ، فال گرفتن از دیوان او هم آغاز شده است.

از این استاد بزرگ ادبیات می پرسم آیا در دیگر فرهنگ ها مردمانی را داریم که با اثر بزرگان ادبیات شان چنین رفتاری داشته باشند، او می گوید: تا آنجا که من خوانده و شنیده و دیده ام در هیچ زبان و فرهنگی مردم چنین رفتاری با کتابی از بزرگان شان نداشته اند.

ندوشن توضیح می دهد: هیچ سراینده ای در ایران و جهان نتوانسته است همچون حافظ ایران، شعرهایش پیچیده، معمایی ، دو پهلو و گاه چند پهلو باشد، در برخی نمونه ها از یک بیت در دیوان حافظ می توان سه یا چهار مفهوم را برداشت کرد و نکته دقیقا همینجاست چون مردم می توانند آن طور که دوست دارند از شعر حافظ برداشت معنی کنند.

 

منبع: جام جم آنلاین

ادامه مطلب...
19 مهر 1396

محمدرضا شریفی نیا با بیان این که در یک نمایش نقش امام حسین(ع) را بازی می کرده است، گفت: در تمرینات یک یزید آورده بودند که با امام حسین(ع) می جنگد و در تاریخ یزید بر امام حسین(ع) غلبه می کند اما در صحنه تئاتر به خاطر این که آن بازیگر بنده خدا که نقش یزید را بازی می کرد، خیلی لاغر بود، من او را گرفتم و به زمین زدم.

 

این برنامه موفق تلویزیونی، در ادامه گفت و گو با چهره های شاخص فرهنگی و هنری میزبان محمدرضا شریفی نیا بود.

2 اجر برای بازی در نقش منفی

این بازیگر مطرح آثار سینمایی و تلویزیونی در گفت و گو با محمدرضا شهیدی فرد درباره جایگاه بازی در نقش های منفی در آثار مذهبی گفت: «من همیشه گفته ام کسانی که نقش منفی بازی می کنند به نسبت افرادی که نقش مثبت بازی می کنند، 2 اجر می گیرند. چون بازی در نقش شخصیت های مثبت به دلیل این که بازیگر علاقمند به ائمه و شخصیت های مثبت تاریخی می باشد، راحت است. اما بازیگر نقش منفی با وجود علاقه به شخصیت های دینی، باید در بازی اش آن علاقه را بکشد و خودش را تبدیل به دشمن کند و این برای بازیگر بسیار سخت است.»

خاطره ای جالب از سریال امام علی(ع)

بازیگر سریال «مختارنامه» با اشاره به خاطره ای در سریال ماندگار «امام علی(ع)»، گفت: «در سریال امام علی(ع) خیلی از بازیگران دوست نداشتند در نقش های منفی بازی کنند و می گفتند نمی خواهیم از مردم لعنت بشویم! خیلی ها دوست دارند نقش مثبت را بازی کنند اما بازی در نقش های منفی همیشه ذهنیت های بدی ایجاد می کند. یک بخش دیگر ماجرا این است که در جشنواره ها معمولا داوران به جای کیفیت بازی ها به نقش های مثبت جایزه می دهند! در صورتی که منتقد و داور نباید این گونه نگاه کند.»

محمدرضا شریفی نیا با تمایزبخشی میان بازیگران نقش های منفی و بازیگران نقش های منفورشده نزد مردم، گفت: «یک عکسی از شهید حججی چاپ شد که پشت سرش فردی قرار دارد که قاتل او است. کسی که قرار است شخصیت شهید حججی را بازی کند، به احتمال خیلی زیاد در هر جشنواره ای شرکت کند، جایزه می گیرد اما آن کسی که نقش فرد قاتل را بازی کند، نقش حساسی دارد چرا که با بازی خوبش در نقش منفی می تواند به مظلومیت طرف مقابل کمک کند. اگر داوران به بازی خوب چنین بازیگری جایزه بدهند خیلی جسارت می طلبد. بازیگر نقش منفی در آن اتفاق با یک فاجعه روبرو می شود، چون قرار است ایفاگر نقشی باشد که قرار است شخصیتی مانند شهید حججی را به قتل برساند. درست است که بازیگری باید همراه با تکنیک باشد اما با احساس و اعتقاد آدمی گره خورده است.»

بازیگر «مسافر ری» در برابر سوال محمدرضا شهیدی فر مبنی بر چگونگی مواجهه با نقش های منفی و حضور در آثار دینی عنوان داشت: «من بازی در آثار اعتقادی و مذهبی را دوست دارم. اما آثار مذهبی باید همه عناصرش درست باشد. من در هر گوشه از این گونه آثار علاقمندم که باشم و حتی حاضرم در آن ها جارو کنم و اصلا برایم این مسائل مهم نیست.

بازی کردن در نقش امام حسین(ع)

بازیگر سریال «سفر سبز» ضمن تاکید بر این که از حضور در آثار دینی احساس رضایت و خوشحالی می کند، از تجربیات تئاتری خود در آثار عاشورایی گفت: «اول انقلاب تئاتری با نام «حج ابراهیم حج عاشورا» را در تالار سنگلج کار کردم که اولین تئاتر مذهبی بعد از انقلاب بود و در آن جا نقش امام حسین(ع) را بازی می کردم. در تمرینات یک یزید آورده بودند که با امام حسین(ع) می جنگد و در تاریخ یزید بر امام حسین(ع) غلبه می کند اما در صحنه تئاتر به خاطر این که آن بازیگر بنده خدا که نقش یزید را بازی می کرد، خیلی لاغر بود، من او را گرفتم و به زمین زدم. گروه تعجب کردند که چرا من او را زدم! گفتم که یک بازیگر قوی بیاورید چون این یزید را من می زنم! گفتم که من کاری به تاریخ ندارم!»

 

منبع: جام جم آنلاین

ادامه مطلب...
18 مهر 1396

دادستان تهران با هشدار به مدیر اسنپ اعلام کرد: قرار نبود با این گونه تبلیغات فریبنده مردم را اغوا کنید، شما چگونه با هلی‌کوپتر مردم را به دل طبیعت می‌برید و موسیقی زنده پخش می‌کنید؟

 

پس از افشای تخلفات و جرایم برخی رانندگان اسنپ حالا دادستان تهران هم وارد کار شده است.

تعقیب قضایی راننده اسنپ مبنی بر تعرض جنسی

جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، در بیان مصداق دیگری از جرایم اجتماعی و ارتباط آن با خدمت رسانی به مردم، به پرونده‌ای که طی چند روز اخیر در دادسرای جنایی تهران مفتوح گردیده اشاره نمود. موضوع این پرونده شکایت زنی از یک راننده اسنپ دائر بر تعرض جنسی است.

در این پرونده خانمی ۳۱ ساله که به تازگی عمل جراحی نموده و دوره نقاهت را می‌گذرانده، به دادسرای جنایی اعلام می‌کند که از طریق نرم افزار اسنپ درخواست خودرو نموده بود تا وی را از شرق تهران به فرودگاه برساند و شرکت اسنپ مردی ۳۰ ساله را به عنوان راننده معرفی کرده بود که متاسفانه راننده، شاکیه را به تپه‌های یکی از مناطق تهران برده و به وی تعرض نموده است.

دادستان تهران در خصوص اقدامات دادستانی در رسیدگی به این پرونده اظهار کرد: مقرر گردید سرپرست دادسرای جنایی مدیر اسنپ را احضار کند چرا که آژانس‌ها مجوز دارند و تحت نظارت اتحادیه مربوطه هستند، اما در خصوص اسنپ چنین نظارتی وجود ندارد.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به یک نمونه آگهی تبلیغاتی که در صفحه ۱۵ روزنامه شرق در تاریخ چهارشنبه دوازدهم مهر ماه سال جاری چاپ شده و در مصاحبه با فردی به عنوان مدیر ارشد بازاریابی اسنپ، مطالب غیرواقعی ادعا شده، گفت: نامبرده در مطلبی تحت عنوان «ناکجا میری»، اظهار داشته است «اسنپ رانندگان را غافلگیر نمی‌کند هلی‌کوپتری که فرد را به دل طبیعت می‌برد، او را به یک وعده غذای گرم میهمان می‌کند و با اجرای زنده موسیقی از سوی یک گروه معروف داخلی خودرو، تنها اتفاقاتی نیستند که در کمپین «ناکجا میری» رقم خورده است و برنامه‌های غافلگیر کننده این کمپین در آینده رو به فزونی خواهد بود و مخاطبان اسنپ هیجان بیشتری را تجربه خواهند کرد....»

دادستان تهران از دستگاه‌های ذی‌ربط خواست مجوز مربوط به فعالیت اسنپ در حوزه حمل و نقل را بررسی و در مورد مستندات و مدارک فعالیت آن توضیح دهند. وی افزود: اسنپ می‌تواند یک ابتکار در دنیای حمل و نقل باشد و حسب اعلام مدیر اسنپ، این تشکیلات دارای ۱۵۰ هزار راننده صرفاً در بخش حمل و نقل شهری است.

هشدار دادستان تهران به مدیر اسنپ

 

دادستان تهران با هشدار به مدیر اسنپ اعلام کرد: قرار نبود با این گونه تبلیغات فریبنده مردم را اغوا کنید، شما چگونه با هلی‌کوپتر مردم را به دل طبیعت می‌برید و موسیقی زنده پخش می‌کنید؟ لذا به مدیر اسنپ هشدار داده می‌شود تا مواظب باشد که فعالیت‌های این شرکت، محملی برای ایجاد ناامنی و ارتکاب جرایم نشود. قرار بر این بود که به مردم خدمت ارائه شود نه این که راننده اسنپ، زنی را به تپه‌ها ببرد و به او تجاوز کند و آن گاه با تبلیغات فریبنده و غیرواقعی اسنپ را بزرگ جلوه دهید.

منبع: جامعه خبر

ادامه مطلب...
18 مهر 1396

 

خزان ۹۴ بود که قصه‌های شهرزاد از راه رسید. سریال پرستاره شبکه نمایش خانگی خیلی زود دل مخاطبان را برد و شهرزاد شد محبوب‌ترین سریال آن روزها.

 

ارديبهشت سال95 كه قسمت 28 با عنوان قسمت آخر فصل اول توزيع شد، خيال هواداران راحت بود كه فصل دومي هم در كار است؛ فصلي كه توزيعش از پايان خرداد امسال آغاز شد و روز گذشته با عرضه قسمت پانزدهم به پايان رسيد.

بزرگ‌آقا و همشيره

بزرگ‌ترين غافلگيري در فصل اول سريال حسن فتحي، مرگ كاراكتر بزرگ‌آقا بود. خلأ ناشي از حذف علي نصيريان آنقدر جدي بود كه حضور بازيگراني چون‌رؤيا نونهالي در نقش عمه بلقيس و رضا كيانيان در نقش شاپور بهبودي در فصل دوم نتوانست مخاطبان را اقناع كند. هرچند اين كاراكترها در پيشبرد داستان و ايجاد جذابيت بار سنگيني بر دوش داشتند اما عدم‌حضور بزرگ‌آقا در فصل دوم بي‌ترديد يكي از اشتباهات استراتژيك سازندگان سريال بود؛ اشتباهي كه حالا با حذف كاراكتر عمه بلقيس در فصل سوم به نوعي شجاعت و هوشمندي براي گروه نويسنده و كارگرداني سريال تعبير شده است.

ضعف‌ها، ترديدها

صداي اعتراض‌ها به ضعيف‌بودن فصل دوم سريال خيلي زود شنيده شد. فصل دوم با سه، چهار قسمت آغازين بسيار كند و بلاتكليف باعث شد تا اشتياق شهرزادي‌ها كمي فروخورده شود. اين واكنش‌ها تهيه‌كننده سريال را هم وادار به اظهارنظر كرد. محمد امامي در گفت‌وگويي گفت: «حتي سريالي مثل بازي تاج و تخت هم گاهي دچار افت شده، اما در فصل بعدي، اين افت را جبران كرده و اين اتفاقي است كه قرار است براي شهرزاد هم رخ بدهد و در فصل سوم، شاهد سريال بهتري خواهيم بود.»البته اين حرف باعث نشد تا طرفداران شهرزاد ضعف‌هاي متعدد سريال از گريم و بازي‌ها گرفته تا حضور كاراكترهاي فرعي و فوق‌العاده ضعيف مانند رامين ناصرنصير و اميرجعفري را فراموش كنند. با اين‌همه اما قباد، شهرزاد، شربت شرزه و هاشم‌خان آنقدر خوب بودند كه تماشاگران، فصل دوم را تاب بياورند و به انتظار فصل خوب بعدي بمانند.

دوست دارند برگردي

اين تكه از ترانه فندك تب‌دار در سريال، گويي زبان حال همه آنهايي است كه 2سال گذشته را با شهرزاد سر كرده‌اند.

فصل سوم سريال مي‌تواند حكم ريسماني را بازي كند كه هم مي‌تواند قايق شكسته شهرزاد را به ساحل اقبال عمومي بازگرداند و هم طناب دار شهرزاد باشد. فيلمبرداري فصل سوم از روز دهم شهريور آغاز شده و به گفته مدير روابط عمومي اين سريال توزيع آن به‌احتمال بسيار زياد بعد از‌ماه صفر آغاز خواهد شد.

پايان 15قسمتي فصل دوم و توزيع فصل سوم از حدود 2ماه ديگر البته اين گمانه را ايجاد مي‌كند كه سازندگان در تلاشند با توجه به نظرسنجي‌ها و بازخوردهاي مخاطبان، فصل سوم را به سليقه خريداران هفتگي سريال شهرزاد نزديك كنند.

مسعود نجفي اما كاهش استقبال از فصل دوم سريال را چندان جدي نمي‌داند و مي‌گويد: «شايد تفاوت‌هايي در آمار فروش دي‌وي‌دي در فصول اول و دوم داشتيم اما نبايد فراموش كرد كه فروش اينترنتي فصل دوم بسيار قابل اعتنا بوده است. به‌عنوان مثال، نخستين قسمت فصل دوم سريال در لوتوس پلي، 60 هزار بار دانلود شده است.» او البته يك خبر نه‌چندان خوشايند هم براي شهرزادي‌ها دارد. او مي‌گويد: «قطعا علي نصيريان در فصل سوم حضور نخواهد داشت.»

 

منبع: همشهری آنلاین

ادامه مطلب...
17 مهر 1396

«داستان از تماسِ بانویی که خود را یکی از وارثان خانه‌ مادری پروین اعتصامی معرفی می‌کند، آغاز شد؛ خبر می‌دهد چند نفر داخل یکی از خانه‌های منتسب به مادر پروین اعتصامی در حال حفاری هستند و نیروی انتظامی منطقه نیز صورت‌جلسه این شکایت را تنظیم کرده است.»

 

نه تنها وارثانِ خانه مادری پروین اعتصامی که همسایه‌های خانه در خیابان ابوسعید هم دل‌نگران شده‌اند، می‌گویند گونی‌های خاک از بن‌بست پروین که این روزها دیگر نشانی هم از نامِ بن‌بست روی دیوار نیست، بیرون می‌آید.

اما همه ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود... «ثریا طغرایی»، از وارثان همراه با مالک خانه که برای سرکشی به آنجا رفته‌اند، شب گذشته متوجه حضور چندین نفر در خانه می‌شوند که در حال ‌حفاری در زیرزمین خانه هستند و حتی تکه‌ سنگ‌هایی نیز روی یک میز قرار گرفته‌ که برای مالک آشناست.

سیروس طغرایی، اولین مالک خانه، طبق رسم هر ساله از خارج برگشته و می‌خواهد به خانه‌اش سرکشی کند، ولی چیزی که چشمش می‌بیند را نمی‌تواند باور کند؛ می‌گوید ده نفر مرد قوی هیکل همراه با وسایل کند و کاو در حال حفاری در زیرزمین خانه‌اند و جالب است که گونی‌های پر خاک را به راحتی تا سر بن‌بست می‌آورند و بار کامیون می‌کنند.

«ثریا طغرایی» حتی به کلانتری منطقه ۱۱ تهران نیز اطلاع می‌دهد، اما به گفته‌ خودش یکی از مسئولان کلانتری با ابراز ناراحتی از تماس‌های مکرر برای حل مشکل این خانه کلافه شده‌اند و گویا تمایلی برای سرکشی دوباره به خانه را ندارند. آن‌ها با این وجود صورتجلسه‌ ماوقع را با حاضر شدن در محل، تنظیم می‌کنند.»

سمت شمالِ خیابان ابوسعید، تنها خانه‌ باقیمانده از مصالح سنتی قدیم و درختانی که عمرشان بیش از ۸۰ سال است، تنها خانه‌ای است که وقتی از همسایگان درباره‌ نشانی خانه‌ «مادری پروین اعتصامی» می‌پرسم، آن را نشانم می‌دهند و می‌گویند «همان است».

همه‌ محلی‌ها به جز یک نفر بر سر مالکیت این خانه هم‌نظر هستند. خیابان ابوسعید، بن‌بست «پروین» با بیش از ۲۰ قواره خانه کنار یکدیگر، آدرس سرراستی است که فقط قدیمی‌ها می‌توانند آن را پیدا کنند. همه درهای قرار گرفته در بن‌بست با قفل بسته‌ شده‌اند، به جز خانه‌ای که علی‌آقا (یکی از محلی‌ها) آن را نشان می‌دهد و می‌گوید: از بچگی تا ۱۰ سال پیش در مراسم‌هایِ عزاداری این خانه شرکت کرده است، اما با رفتن اهالی خانه از محله، دیگر کسی نماند.

او درباره تزئینات و معماری خانه نیز توضیحاتی می‌دهد و قدم به قدم تا آخرین پلاک می‌آید، انتهای بن‌بست گونی‌هایی از خاک قرار داده‌اند، که به گفته‌ طغرایی همان در، قدیمی‌ترین و با ارزش‌ترین بخش خانه است که اکنون متعرضان به خانه نیز در حال حفاری در این بخش هستند.

وی ادامه می‌دهد: این خانه قدیمی است، اما فکر نکنم برای 200 سال پیش باشد، زمانی تا ۱۰ سال پیش هیات داشت، یک خانوار بودند که آن‌جا زندگی می‌کردند، نمی‌دانم وارث بودند یا فرد دیگری، به هر صورت با بلند شدن آن خانواده از این مکان، درهای این خانه نیز بسته شد.

قدمت خانه بیش از یک قرن است

یکی از مغازه‌داران خیابان ابوسعید که حدود ۸۰ سال است در این منطقه به کسب و کار مشغول‌ است نیز درباره‌ خانه مادری پروین اعتصامی می‌گوید: قدمت خانه بیش از ۱۰۰ سال است، سال ۱۳۴۸ وقتی بازارچه «آشیخ هادی» خراب شد و خیابان ابوسعید را احداث کردند، حیاط خانه‌ مادریِ پروین تا وسط خیابان امروزی ابوسعید ادامه داشت، اما برای احداث خیابان تا مساحت امروزی حیاط را تخریب کردند.

با این وجود وی‌ تاکید می‌کند: پروین در خانه زندگی نکرده، او در تبریز و خانه‌ای در خیابان چهارراه سرچمشه بوده است، شاید ترددهایی داشته است، اما صرفا در این مکان نبوده است.

او می‌گوید: مدت‌هاست بیشتر قواره‌های خانه خالی هستند، به جز یکی دو خانه که یا انبارند یا کسی آن‌جا زندگی می‌کند.

یکی دیگر از همسایگان خانه هرچند معتقد است این خانه متعلق به خاندان اعتصامی نیست، اما می‌گوید: هفت وارث در این خانه سهم دارند، که به تازگی زیاد در خانه رفت و آمد می‌کنند.

دعوا بر سر ارثیه نیست

نادر منصور، وکیل دادگستری و وکیل خانواده‌ طغرایی اتفاقات رخ داده برای این خانه را که بخشی از آن از نظر میراث‌فرهنگی ارزشمند است، توضیحاتی ارائه داد.

او نخست این احتمال را از ذهن دور می‌کند که «دعوا سر ارثیه است» و می‌گوید: دو وارث برای این چند قواره خانه بود، خانه‌ای که میان سودابه اعتصامی و روح‌انگیز اعتصامی تقسیم شد، هر دو خواهر فوت کردند، اما زمین بین دو خواهر تقسیم شد، من وکیل خانواده‌ سودابه هستم و با فرزندان روح‌انگیز نیز در تماس هستم. در حال گرفتن مجوزهای لازم از شهرداری برای فروش و تخریب خانه‌ها به جز بخش ارزشمند بنا براساس دستور میراث فرهنگی بودیم که متوجه شدیم افرادی خانه را تصرف کرده‌اند، هیج دعوایی برای ارثیه در میان نیست.

وی با بیان این‌که میراث فرهنگی چند سال قبل به مالکان خانه اعلام کرده که بخشی از خانه به دلیل داشتن تزئینات ارزشمند است و باید نگه‌داری شود، ادامه می‌دهد: از سوی دیگر از حدود ۲۰ سال قبل تا ۱۰ سال گذشته چند نفر به همراه خانواده‌هایشان در بخش‌هایی از خانه ساکن بودند که یک نفر را نماینده کردم تا کارهای اداریِ بیرون کردن تصرف‌کنندگانِ خانه را در آن زمان انجام دهد و موفق به این کار نیز شد. حالا بعد از حدود ۱۰ سال؛ آن نماینده با چند نفر بخش تاریخی خانه را تصرف کرده‌اند.

میراث فرهنگی روی بخشی از خانه دست گذاشته است

منصور با اشاره به این‌که در زمان به فروش گذاشتن خانه‌ به همه متقاضیان اعلام می‌شد که بخشی از این خانه تاریخی است و به دستور میراث‌فرهنگی باید حفظ شود، بیان می‌کند: افرادی که وارد خانه شده‌اند غاصب‌اند. شخصی که سردسته‌ این کار است، توسط من نمایندگی گرفت، این را به اجرای احکام و کلانتری نیز گفته‌ام؛ باید در نخستین قدم خلع ید دهیم تا این افراد بیرون شوند.

این وکیل دادگستری با تاکید بر این‌که میراث فرهنگی باید وارد ماجرا شود، ادامه می‌دهد: غاصبانّ خانه حتی در را قفل کرده‌ و اجازه ندادند کلانتری داخل خانه برود، از نظر قانونی میراث‌ فرهنگی باید سریع‌تر به کلانتری اعلام و قضیه را پیگیری کند، چون بخشی از خانه حقوق دولت و مشمول مقررات عمومی است و میراث‌ فرهنگی به ما گفته است به آن دست نزنیم، این بخش در اختیار میراث‌ فرهنگی است.

وی تاکید می‌کند: باید وارثان به میراث‌ فرهنگی وضعیت را اعلام کنند. خلع‌ید آن فرد را می‌توان انجام داد، اما یک نکته وجود دارد، «تا طی کردن پروسه‌ دادگاه مشخص نیست آن بخش‌های تاریخی به چه وضعیتی دربیایند و این‌که در این فاصله چه خرابکاری‌هایی در منطقه می‌شود، باید ببینیم چه کار می‌توان کرد.»

نیروی یگان حفاظت تهران، پیگیر خانه اعتصامی است

به گفته‌ روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران، نیروی یگان حفاظت این اداره کل منطقه را بررسی کرده و پیگیری‌های مورد نیاز را انجام داده است، اما هنوز نتیجه‌ نهایی درباره‌ای این خانه اعلام نشده است.

 

براساس این گفته‌ها، هر چند این خانه در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده، اما به نظر می رسد در لکه‌گذاری بناهای واجد ارزش تهران مشخص شده است.

منبع: ایسنا

ادامه مطلب...
16 مهر 1396

*محمود سمیعی

 5 اکتبر برابر با 13 مهر از طرف سازمان یونسکو روز جهانی معلم اعلام شد و هدف از آن قدردانی از معلمین و بررسی مشکلات و خواسته های معلمان در سراسر دنیاست. البته هر کشوری بنا بر تحولات داخلی خود روزی را برای معلمین سرزمین خود انتخاب کرده و 13 مهر تنها بنا بر اعلام سازمان یونسکو روز جهانی معلم است.

 

کشورهای مختلف روزهای معلم مختلفی بنا بر شرایط اجتماعی سیاسی فرهنگی خود دارند. مثلا در ایران روز معلم 12 اردیبهشت بود که بر می گردد و به اتفاقاتی که در سال 1340 در تجمع اعتراض آمیز معلمین در میدان بهارستان رخ داد. در آن زمان هم معلمین مثل این زمان(سال96) از تبعیض و اختلاف حقوق خود رنج می برند و به مدت 10 روز به اعتراض خود ادامه دادند تا دولت وقت (دولت جعفر شریف امامی) سقوط کرد و امینی روی کار آمد. معلمین بعد از این اعتصاب و تجمع عمومی به خواسته های نسبی خود رسیدند. درخشش یکی از فعالان تجمع به وزارت آموزش و پرورش رسید. در این تظاهرات بر اثر شلیک سرهنگ ناصر شهرستانی رئیس کلانتری بهارستان، یکی از معلمین بنام دکتر ابوالحسن خانعلی شهید و سه نفر بر اثر حمله سرنیزه ماموران زخمی شدند. ماموران با ماشین های آب پاش به معلمین حمله می کردند. دکتر خانعلی دبیر فلسفه  و عربی دبیرستان های جامی و شریف بود.

اما 13 مهر امسال روز معلم جهانی، معلمین بار دیگر باز هم به دلیل شکایت از تبعیض به میدان بهارستان آمدند. تجمعات ماه های قبل تنها بازنشستگان فرهنگی بودند که برای احقاق حقوق خود دست به تجمع می زدند ولی اینبار شاغلین و بازنشستگان همگام به این تجمع دعوت شده بودند و همگی یکصدا دم از تبعیض و نابرابری در حقوق و نیز بی اعتنایی حاکمین نسبت به معلمین بودند.

بسیاری از این فرهنگیان به ویژه بازنشستگان از رزمندگان دفاع مقدس بودند که بعد از جنگ دوباره به کلاس ها رفتند و بعد از سی سال بازنشسته شدند ولی با حقوقی نصف سطح فقر در این جامعه گران . این فرهنگیان فر هیخته سعی می کنند که صورتشان را با سیلی سرخ نگه دارند. شاغلین فرهنگی نیز از میزان حقوق ماهیانه شان که با هیچ وزارتخانه ای قابل قیاس نیست، گلایه داشتند. مسئولین هم ظاهرا فراموش کرده اند که این قشر معلم در ایران چه وضعیتی دارند و به چه نحو زندگی می کنند.

آنها بیشتر درگیر اختلاس ها و گرفتن اقامت در کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند و پنداری که بعضی از آنها ماموریت داشته اند، چند صباحی بر مسند قدرت بنشینند. جیب و حساب خود را پر کنند و به مکان آینده خویش بروند همانطور که خاوری رفت.

 

این روزها مسئولین به جای پرداختن به مشکلات اصلی مردم یعنی معیشت ، بیشتر به دنبال دعواهای سیاسی و امتیازگیری از رقیب سیاسی خود هستند. فرهنگیان شاغل و بازنشسته اینبار با تعداد بیشتر و معترض تر از همیشه می گفتند: "یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه." و چون بودجه سال آینده به زودی در مجلس به تصویب خواهد رسید یعنی در آذر ماه، معلمین، هرچه بیشتر بایستی به تجمعات و اعتراضاتشان ادامه دهند تا انشاءالله به نتیجه برسند. تجمع بعدی ساعت 10 روز 18 مهر مقابل نهاد ریاست جمهوری در خیابان پاستور خواهد بود و تجمع بعدی...و تجمع بعدی...به امید موفقیت تمام فرهنگیان ایران

ادامه مطلب...
16 مهر 1396

 

۱۰ ایستگاه از ۲۷ ایستگاه خط ۶ با تونل ۳۲ کیلومتری این خط در فهرست بهره‌برداری تا پایان سال قرار دارد. این خبری بود که مجری خط ۶متروی تهران در بازدید ۲ نفر از نمایندگان شورای شهر از این خط عنوان کرد.

 

متروي خط 6 قرار است با 39 كيلومتر طول، بلندترين خط متروي خاورميانه شود. موقعيت اين خط شمال غربي - جنوب شرقي است و با 7خط در ميادين و نقاط مهم شهر تقاطع دارد. براساس محاسبات اوليه قرار است ميانگين سرفاصله اين خط هنگام راه‌اندازي 15دقيقه باشد و پس از رسيدن به سرفاصله 2دقيقه، سالانه 580ميليون نفر را جابه‌جا كند.

سرفاصله 2 دقيقه براي خط 6

سيدمهدي پورهاشمي مجري خط 6متروي تهران در پي بازديد مجيد فراهاني و حسن خليل‌آبادي اعضاي شوراي شهر تهران از اين خط گفت: خط6 قطر تهران را قطع مي‌كند و ۲۵ هواكش ميان‌تونلي و پله اضطرار براي اين خط پيش‌بيني شده است. مجري پروژه خط 6متروي تهران با بيان اينكه ظرفيت نهايي حمل مسافر در خط 645هزار نفر با سرفاصله 2دقيقه پيش‌بيني شده است، گفت:

در اين خط 25 هواكش پيش‌بيني شده چرا كه براساس استانداردهاي جهاني در هر ۳۸۱ متر بايد يك هواكش درنظر گرفته شود كه ۲۴ هواكش آن ساخته شده اما به‌دليل عدم‌توافق با دانشگاه تهران هنوز نتوانسته‌ايم زميني را از دانشگاه اقتصاد براي ساخت هواكش بگيريم كه يكي از درخواست‌هاي ما از شوراي شهر اين است كه نسبت به رايزني با دانشگاه براي دريافت قطعه زمين اقدام كند. همچنين شركت راه‌آهن درخصوص اتصال خط يك و 6و همچنين اتصال به خط راه‌آهن حومه مذاكراتي داشته است كه مطالعات آن در حال انجام است چرا كه از نظر صنعت مترو اين اقدام شدني است و مي‌توان با ايجاد برخي اصلاحات اين مهم را محقق كرد.

مجيد فراهاني عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران نيز پس از بازديد از اين خط مترو گفت: اگرچه توسعه مترو هزينه‌بر است اما از آنجايي كه پاك‌ترين نوع حمل‌ونقل عمومي محسوب مي‌شود، بايد در راستاي توسعه آن گام برداشت. وي با بيان اينكه اين خط مترو از حرم عبدالعظيم حسني تا سولقان است، گفت:

براساس گفته مسئولان خط 6، اين خط تا پايان سال۹۶ با ۱۰ايستگاه به بهره‌برداري مي‌رسد و بقيه آن تا پايان سال۹۷ به اتمام مي‌رسد و اميدواريم نوروز امسال را با افتتاح خط 6جشن بگيريم. فراهاني افزود: استاندارد جهاني سرفاصله مترو ۲ تا ۳ دقيقه است كه اميدواريم دولت در اين بخش همراهي‌هاي لازم را داشته باشد چرا كه براساس قانون ۵۰درصد هزينه توسعه خطوط مترو و خريد واگن بر عهده دولت است و اميدواريم دولت به تعهدات خود عمل كند. چرا كه متأسفانه تا به امروز دولت به تعهدات خود عمل نكرده و اميدواريم دولت اهميت به توسعه حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه مترو را در دستور كار قرار دهد.

زمانبندي دو ساله براي توسعه خط 6 تا ضلع‌شرقي حرم

شركت مترو براي توسعه خط 6 مترو از ايستگاه دولت‌آباد تا ضلع‌شرقي حرم حضرت عبدالعظيم زمانبندي دو ساله را در نظر گرفته است و درصورت تأمين اعتبارات لازم پروژه در سال98 به اتمام مي‌رسد. سيداحمد صفوي، شهردار منطقه20 از بهره‌برداري از ايستگاه دولت‌آباد درصورت تأمين بودجه تا پايان سال خبر داد و با اشاره به توسعه خط 6 مترو در نيمه جنوبي اظهار كرد:

اين بخش از پروژه از ايستگاه دولت‌آباد آغاز مي‌شود و بعد از عبور از ايستگاه بوستان بهشت، شهيد غيوري، بوستان رازي جنب بيمارستان فيروزآبادي در نهايت به ايستگاه ضلع شرقي حرم حضرت عبدالعظيم‌ حسني(ع) ختم مي‌شود. وي با بيان اينكه در حال حاضر ايستگاه دولت آباد به پيشرفت فيزيكي 88درصدي رسيده است، گفت:

بحث‌هاي سازه‌اي مربوط به اين ايستگاه به‌طور كامل تمام شد و در صورت تأمين بودجه و انجام كارهاي الكتريكال و برقي تا پايان سال، ايستگاه آماده بهره‌برداري است. شهردار منطقه20 با تأكيد بر اينكه ادامه خط از ايستگاه دولت‌آباد تا ضلع شرقي حرم حضرت عبدالعظيم نيز با پيشرفت 18درصدي همراه بوده، عنوان كرد: هم‌اكنون حدود 800متر از مسير حفاري شده است؛ البته حفاري در اين مسير كار دشواري است چراكه يك كيلومتر از مسير سنگي است و اين امر سرعت كار را پايين مي‌آورد. با وجود اين 300متر از مسير سنگي نيز حفاري شده و اميدواريم به‌تدريج كار ادامه پيدا كند.

 

منبع: همشهری آنلاین

ادامه مطلب...
13 مهر 1396

رییس اورژانس کشور از فوت 3 تن و مصدمیت 25 تن در حادثه واژگونی اتوبوس در جاده گرمسار-سمنان خبر داد.

 

پیرحسین کولویند، در مورد جزئیات این حادثه گفت: ساعت 10 امروز(پنجشنبه)، یک دستگاه اتوبوس در جاده گرمسار به سمت سمنان واژگون شد که طی آن 3 تن از مسافران جان خود را از دست دادند و 25  تن نیز مصدوم شدند.

وی گفت که مصدومان حادثه به بیمارستان گرمسار منتقل شدند.

به گفته رییس اورژانس کشور ، هفت دستگاه از گرمسار، یک دستگاه از لاسجرد و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس از سمنان به محل حادثه اعزام شدند.

 

منبع: ایسنا

ادامه مطلب...
11 مهر 1396

مدیر عامل ستاد دیه کشور با انتقاد از رواج پدیده «هم‌خانگی» دخترها و پسرها که به ازدواج سفید معروف است گفت: نه تنها در ارتباط با این پدیده، اقدام مناسبی صورت نگرفته بلکه نام ازدواج را با پسوند سفید، روی آن گذاشته‌ایم.

 

سید اسدالله جولایی با اشاره به آمار زندانیان ناشی از تعهد مهریه در زندان‌های کشور اظهار کرد:در حال حاضر بیشترین تعداد زندانی را در قبال این دسته از محبوسان در زندان‌ها داریم به طوری که هم اکنون دو هزار و 564 محکوم بدهکار مهریه در زندان‌ها به سر می‌برند که اغلب بابت قبول سکه بهار آزادی در حق زوجه است.

مهریه‌های عجیب؛ از سلفی با رونالدو و مسی تا سفر به 110 پایتخت جهان

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به ثبت مهریه‌های خارج از عرف و بعضاً باورنکردنی گفت: دوره زندانی شدن بابت قبول حلّه‌ یمانی، سفر به 110 پایتخت جهان یا گرفتن عکس سلفی با مسی و مالدینی به عنوان مهریه خوشبختانه سر آمده است.

وی افزود:دوره کسانی که به طور فانتزی صداق قبول می‌کردند هرچند تمام نشده‌ اما امروز شاهد زوجین خیلی راحت و به طور توافقی از هم جدا می‌شوند و حتی با حضور فامیل و دوستان خود، جشن طلاق برگزار می‌کنند.

جولایی ادامه اداد: در حال حاضر پرونده‌ای به ستاد دیه ارجاع شده که در این پرونده مرد به خاطر تعهد 1365 سکه بهار آزادی به عنوان مهریه، در زندان به سر می‌برد و خانواده او از قضا خانواده‌ای مذهبی و آبرومند هم است، توانایی پرداخت مهریه تعهد شده را ندارند.

حفظ قرآن و دیوان حافظ به عنوان مهریه

وی اضافه کرد: طبق آخرین آمارها که مربوط به هفته گذشته است، هم اکنون استان فارس با 227 زندانی فقط مهریه (یعنی با کسر تعداد مددجویان نفقه) بیشترین آمار زندانیان مهریه را به خود اختصاص داده و تهران با 213 محکوم و اصفهان هم با 211 مددجو در مرتبه بعدی بیشترین‌ها هستند. استان کرمان هم هرچند مددجویان جرایم غیرعمد زیادی ندارد اما متاسفانه نسبت به خیلی از استان‌ها در نوع جرایم ارتکابی، این دسته از زندانیانش، بیشتر است؛ یعنی زندانیان مهریه‌ای‌ حتی از بدهکاران مالی چک و مددجویان دیات ناشی از تصادفات رانندگی و حوادث کارگاهی هم بیشتر هستند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: البته در کنار زندانیان پر تعداد مهریه، مواردی هم هستند که می‌تواند الگوی خوبی برای دختران و پسران در شرف ازدواج باشد. به خاطر دارم سال گذشته خانمی صداق خود را حفظ دیوان حافظ از توسط همسرش تعیین کرده بود. همچنین مورد دیگری وجود داشت که زوجه کتابت و حفظ 15 جزء قران کریم را به عنوان مهریه تعیین کرده بود که حتی برای تهیه مستند، معرفی شدند.

وی افزود: در تعیین مهریه، اعداد 14 ، 21 و 72 و نهایتاً 110 اعداد مبارکی هستند که توجه به آن‌ها می‌تواند اثرات خوبی نه فقط در بحث حبس‌زدایی بلکه قوام خانواده‌ها داشته باشد.

سمنان کمترین زندانی مهریه را دارد

مدیرعامل ستاددیه کشور بیان کرد: در بین استان‌های کشور، سمنان با 20 زندانی کمترین و در رتبه‌های بعدی خراسان جنوبی با 27 و ایلام با 29 زندانی مهریه قرار دارند. جالب است با توجه به حدیث نورانی امام صادق(ع)، مهریه حضرت زهرا (س) حداکثر 500 درهم (نقره) است که در زمان پیدایش اسلام هر 10 درهم معادل یک دینار (طلا) ارزش داشته، بنابراین معادل مهریه ایشان 50 دینار یا به قیمت روز بازار ما 21 سکه بهار آزادی می‌شود.

وی با اشاره به آمارهای ارایه شده در مورد نسبت ازدواج به طلاق گفت: این که امروز اعلام می‌شود از هر 4 ازدواج یک مورد منتهی به متارکه شده و نسبت را با قدری تلخی‌ بیشتر برای عموم مردم روایت ‌می‌کنند، هرگز و هرگز زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و سابقه تمدنی هفت هزار ساله مردامان این سرزمین نیست. امروز در واکاوی علت‌های طلاق، چیزهایی می‌شنویم و می‌بینیم که آدمی از بیان آن‌ها شرم دارد. مواردی که رسمیت روابط، نه تنها یک زوج، بلکه شأنیت تعاملات زن و شوهری را نیز خواه یا ناخواه تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به «همباشی» و هم‌خانگی، ازدواج سفید نگوییم

مدیرعامل ستاد دیه با انتقاد از رواج پدیده همباشی (ازدواج سفید) در ایران اسلامی و تأثیر آن در افزایش طلاق‌ها گفت: ازدواج سفید از دیگر موضوعاتی است که تمایل جوانان را برای تشکیل یک زندگی پایدار و سنتی پایین آورده و متأسفانه رواج این معضل نوظهور در بین برخی متأهلین بالتبع موضوع اجرای مهریه‌های طلایی همسران اول را به میان می‌آورد.

جولایی تصریح کرد: متأسفانه نه تنها در مقابله با این رویه کاری نشده و اقدامی صورت نپذیرفته بلکه عنوان مناسبی هم برای این شراکت اجتماعی انتخاب نشده است. خوب بود مانند کشورهایی چون فرانسه لااقل از اطلاق ازدواج به یک چنین مناسباتی پرهیز می‌کردیم. نام ازدواج که گذاشتیم هیچ، پسوند سفید را هم به آن چسبانده‌ایم و از جهنم سیاهی که فرهنگ مولد آن از آثار سوءاش به ستوه آمده، با عنوان ازدواج سفید یاد می‌کنیم.

او معتقد است: حضور مدیرنیته در ایران اگرچه تبعات مثبت فراوانی داشته است اما در ارتباط با زندگی مشترک، خرده‌ فرهنگ‌هایی بعضاً مغایر با عرف و شرع را در بین بسیاری از جوانان ایرانی به امری معمول تبدیل کرده است که موضوع همباشی یا هم خانگی یکی از آن‌هاست. تجرد زیستی، تاخیر در سن ازدواج، برگزاری جشن‌های طلاق، افزایش طلاق‌های توافقی، همگن شدن وظایف زن و مرد در خانه و نهادینه شدن بسیاری دیگر از روابط خارج از چارچوب، موضوعاتی است که آن‌ها را می‌توان بخش دیگری از دستاوردهای دنیای غرب یاد کرد. سنت ازدواج در این سرزمین امر مقدسی بود که افراد بر حسب سفارش‌های منبعث از شرع در سنین پایین نسبت به آن همت می‌گماردند حال اینکه بر حسب سبک و سیاق غیراسلامی همین امر مبارک تبدیل به یک قرارداد اجتماعی شد که با عنایت به تبعات هزینه‌بردار آن، کمتر جوانی رغبت به درگیر کردن خود نسبت به آن می‌کند.

دخترها و پسرها قبل از ازدواج به دادگاه‌های خانواده سر بزنند

مدیرعامل ستاددیه کشور با اشاره به این که زندانیان مهریه هرگز در اولویت این نهاد مردمی برای کمک قرار ندارند، گفت: زندانیان ناشی از تعهد مهریه، بر خلاف سایر زندانیان جرایم غیرعمد که بر اثر نوسانات بازار، ورشکست یا به خاطر حوادث کارگاهی یا تصادفات رانندگی به پرداخت دیه محکوم می‌شوند، جزء زندانیانی هستند که در صحت کامل عقل و اراده، گردن به ِدین مالی می‌دهند. گرفتارانی که یا بر حسب چشم‌ و هم چشمی یا تکیه بر توهماتی چون این که «مهریه را کی داده و کی گرفته» در یک فقر فرهنگی نیازمند آسیب‌شناسی، راهی زندان‌های کشور شده‌اند.

جولایی بیان کرد: از خواب خوش باید برخاست. خیال‌ها را بایست کنار زد. از توهمات باید فاصله گرفت. از آسمان‌ها باید روی زمین آمد. حباب رویا را پس زد. بخار خوش‌خیالی‌ها را از روی دریچه نگاه‌مان باید رُفت. روی همین زمین خدا در اطراف و در امتداد همین کوچه‌ها و خیابان‌ها امروز در داستان زندگی جمعی از عروس و دامادها آن عشق دیوانه‌وار، آن شیدایی و شوق فراموش شده دیگر شیوع ندارد. امروز مراجعه‌ای گذرا به دادگاه‌های خانواده بر زعم بنده بر هر دختر و پسری که در صدد تشکیل خانواده برآمده‌اند امری ضروری است. قرار گرفتن در برابر کسانی که بعد از سال‌ها، ماه‌ها و حتی روزهایی چند از یک زندگی مشترک، با هزار و چند دلیل ناشنیده به دنبال درخواست طلاق برای دریافت مهریه، دادخواست به دست از این اتاق به آن اتاق می‌روند و می‌آیند.

پول مفت به کسی نمی‌دهیم

وی با بیان عواقب تلخی تعهدات پرداخت نشدنی مهریه‌ها گفت: در مورد بدهکاران مهریه که ممکن است در شرایط خاصی تحت مساعدت قرار گیرند دو نکته مهم لازم به یادآوری است. اولین موضوع اینکه ستاد دستگیر کسانی است که تعهد معقولانه داشته‌اند اما در روند زندگی از پرداخت همین مهریه نه چندان سنگین عاجز مانده و روانه زندان شده‌اند. دومین مطلب نیازمند توضیح هم این که ستاد در بحث محبوسان صداق، همواره تلاشش بر مدار صلح و سازش زوجین قرار داشته و در مراتب بعدی، به حداقل رساندن مبلغ مهریه یا سکه‌های طلایی تعهد شده است تا در سایه این اخذ گذشت استطاعت زوج برای تامین خواسته زوجه فراهم گردد.

جولایی با تشریح نحوه حمایت ستاددیه از مددجویان مهریه تصریح کرد: به دلیل حساسیت موسسان این نهاد حمایتی، از بدو فعالیت ستاد دیه تاکنون همواره تلاش بر این بوده تا پول مفت در اختیار کسی قرار نگیرد. ستاد دیه به زندانیان تنگدست مهریه در صورت احراز ناتوانی مالی و آبرومندی آن‌ها تنها در اعطای تسهیلات مربوط به پیش قسط اعسار پذیرفته شده‌شان کمک می‌کند؛ آن هم در قالب وام‌های بدون سود و با بازپرداخت‌های طولانی.

مدیر عامل ستاد دیه گفت: یعنی ابتدا قاضی پرونده باید حکم به اعسار این افراد داده و در وهله بعدی طبق قانون در پرداخت خمس مبلغ تقسیط شده، ستاددیه حامی این افراد می‌شود. در مورد مهریه باید گفت سقف تسهیلات هم رقمی معادل 50 میلیون تومان است که با اقساط 140 تا 200 ماهه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. این یعنی بدهکار مهریه دست کم 11 سال و حداکثر 16 سال و شش ماه باید قسط پرداخت کند، تازه اگر بعد از آزادی توفیق داشته باشد تا شغلی پیدا کند. لذا حمایت از بدهکاران مهریه و پرداخت تعهدات آقا دامادها نیست بلکه کمک در راستای آزادی افراد دربندی است که بابت مبلغی ناچیز در حبس بسرمی‌برند.

زندانی شدن مرد 92 ساله به خاطر مهریه

وی بلوغ اقتصادی زنان و لیبرالیسم اخلاقی را دو عامل مهم در افزایش پرونده مربوط به مطالبات مهریه عنوان کرد و افزود: مطالعه موردی بر روی دربندان اغلب جوان و آماده به کار مهریه نشان می‌دهد رد پای تحصیلات را می‌توان به عنوان یک مولفه‌ مهم در کثرت عددی این گرفتاران به طور واضح مشاهده کرد. گرفتارانی که امروز 75 درصد آن‌ها تحصیلات زیردیپلم دارند. امروز با وجود دادو فریاد بسیاری از نهادهای ذیربط مبنی بر اینکه «مهریه را هم می‌دهند و هم می‌گیرند» اما هنوز تصور باطل خیلی از خانواده‌ها حول محور این ضرب‌المثل پوسیده است که «مهریه را کی داده و کی گرفته»! البته این گرفتاری فقط به جوانان ارتباط ندارد که بخواهیم آن را با دخالت خانواده‌ها توجیه کنیم. قصه این روزها آن قدر غصه‌دار شده است که چندی پیش بابت اجرای یک مهریه مرد نود و دو ساله‌ای بابت آن روانه زندان سپیدار استان خوزستان شد.

اصلاح قانون 110 سکه

جولایی با اشاره به تلاش ستاد دیه در تصویب قانون رفع جنبه کیفری از مهریه‌های بالای 110 سکه اظهار کرد: قانون یاد شده از زمان تصویب آن در آذر 91 تا کنون هرچند در کاهش مددجویان مهریه اثرگذار بوده اما نقشی را که باید ایفا می‌کرد به دلیل بالا بودن تعداد سکه‌ها نداشته است. اینکه زنان با هر دلیل موجه یا غیر موجه، تا زمان حصول صد و دهمین سکه مهریه خود می‌توانند مرد خانواده یا همسر سابق‌شان را در حبس نگه دارند با قیمت سکه و شرایط اقتصادی کشور چندان هماهنگی ندارد. امروز برخلاف اقدامات خوب انجام شده در قبال رانندگان زندانی یا بدهکاران مالی ناشی از چک در خصوص محبوسان مهریه نیازمند اصلاح قانون 110 سکه‌ای هستیم.

وی اظهار کرد: در وضعیت بغرنج اجتماعی و فرهنگی امروز اگر نخواهیم بگوییم که سبک زندگی جمعی از جامعه ما رنگ و بوی غربی به خود گرفته باید اذعان کنیم شیوه زیست اقشار مختلفی در کشور این روزها بواسطه تبلغات رسانه‌ای طعم و عطر غریبی دارد. در یک چنین وضعیتی بقای یک وصلت هرچند امر مهمی است اما به استناد تعدد پرونده‌های متعددی که در ستاد دیه روند رسیدگی به آن‌ها انجام می‌گیرد با قاطعیت باید بگویم این ضمانت، این اهرم فشار در قبال حفظ کیان یک خانواده، هر چه می‌خواهد باشد اما مهریه نباشد. اصلا آن زندگی که خانواده‌ها بخواهند بواسطه فشار بر مرد در راستای اجرای مهریه آن را حفظ کنند همان بهتر که وجود نداشته باشد. این سیاست‌های دست‌ساز مورد تایید عقل سلیم نیست. اگر چه طبق قانون حمایت خانواده مهریه‌های بالای 110 سکه زندانی ندارند اما در قبال همین تعداد سکه، به استناد ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های‌ مالی چه بسیار مردان و چه بسیار نیروهای انسانی فعالی که به علت بضاعت نداشته در ایفای همین تعهدات طلایی‌شان در زندان افتاده و قادر به خروج از آن نیستند.

نافی سنت حسنه مهریه نیستیم

مدیر عامل ستاد دیه کشور با اشاره به جایگاه مهریه در سال‌های پیش از ورود اسلام به قلمرو سرزمینی کشورمان، گفت: موضوع کابین به روایت تاریخ، نه با شکل و شمایل امروزی آن اما از دوره ساسانیان هم در این مرز و بوم ماهیت خودش را داشت. اگر چه در ایامی نام این رسم و سنت حسنه «دست‌پیمان»، «فریضه» یا حتی در برهه‌ای «نحله» بود اما این مقرری یعنی این ذمه معینه بر گرده مرد یک خانه همواره وجود داشت. سخت یا آسان باید قبول کنیم نکاحی که به طور صریح در تشکیل آن به موضوع عقد اشاره دارد هر قدر که برای زوجین از جهت عاطفی تعهد می‌آورد، به همان اندازه هم باید هر دو نفر را در باب تعهدات حقوقی و ضمانت‌های اجرایی آن حساس کند.

لزوم ارایه مشاوره‌ حقوقی در دفترخانه‌های ازدواج

جولایی با تاکید بر جنبه معنویت در تشکیل و تداوم رابطه زناشویی یادآورشد: هر چند نمی‌توان اعتبار سنت حسنه تزویج را با توابع مادی آن کاست اما در شرایط فعلی حبس یک چهارم زندانیان جرایم غیرعمد کشور بابت موضوع مهریه اهمیت این جنبه از ازدواج را بیش‌تر نمایان می‌کند. امروز طبق قانون دفاتر اسناد رسمی و ازدواج موظف هستند در مورد مشاوره‌های خودشناسی و دیگر شناسی هرچنددر کاهش طلاق‌ها را تا حدودی موثر بوده اما دوام زندگی و بقای این وصلت نیازمند آگاهی بیشتر زوجین نسبت به حقوق و تکالیف یکدیگر است که برای این امر پیشنهاد می‌شود در قانون به لزوم ارایه مشاورهای حقوقی قبل از ازدواج بیش از پیش تووجه شود. البته مشاوره قبل از ازدواج باید در قالب یک باور عرضه شود نه یک قانون. یعنی شایسته آن است قبل از اینکه این امر تبدیل به یک قانون شود آن را در هیات یک فرهنگ بین آحاد مختلف جامعه نهادینه کنیم. امروز خیلی‌ها از زوجین از معنی حق طلاق یا مشکلات قضایی مهریه اطلاع درستی ندارند.

وی اجباری نبودن مهریه را در بسیاری از کشورها بنا به عرف سرزمینی آن‌ها قلمداد کرد و گفت: هر چند طبق رویه ملت‌های زیادی در جهان مهریه در حد یک هبه از سوی مردان پذیرفته شده، اما عدم توجه به آن هیچ مسئولیتی هم ندارد. این زاویه نگاه یعنی محدود کردن مهریه در حد یک هدیه و به طور قطع در کشور ما بنا به توابع منفی و البته مثبت آن قابلیت پیگیری نداشته و بسیاری از خانواده‌ها هرچند به موضوع صداق با عنوان یک معامله اقتصادی نگاه نمی‌کنند، اما جنبه ضمانت از کیان خانواده را نیز در این اهرم بازدارنده بسیاری از زوجین و والدین آن‌ها خواسته یا ناخواسته لحاظ می‌کنند.

مدیر عامل ستاد دیه کشور تصریح کرد: البته نباید مهریه با تشریفات معمول را در شمار قوانین ابداعی شرع پویای اسلام به حساب آورده و با نام دین به ترویج سنت‌های مغایر دین پرداخت، چرا که سال‌ها پیش از ورود اسلام به ایران موضوع مهریه به شیوه‌های مختلف در حوزه تمدنی بابل هم قابل مشاهده است.

جولایی مهریه را در سنت نبوی و فرهنگ علوی همواره بر کم بودن آن اعلام کرد و افزود: این مبلغ پرداخت بودنی به قدری اهمیت دارد که طبق فرمایش گرانسنگ حضرت امیر علیه‌السلام «مهریه را سنگین نگیرید که این اقدام مایه کینه و عداوت است».

 

منبع: تسنیم

ادامه مطلب...